2023./2024.m.g.

Programma “Latvijas skolas soma” Jēkabpils 3. vidusskolā 2023./2024. m. g.

Īstenota kultūrizglītības programma katram skolēnam, galvenie virzieni:
mūzika, teātris, vizuālā māksla, kino, arhitektūra, dizains, kultūras mantojums.

Teātra izrādes un filmas tiek organizētas skolā visai klašu grupai, bet pārsvarā
klašu audzinātāji sadarbībā ar mācību priekšmetu skolotājiem izvēlas klasei atbilstošāko “Latvijas skolas somas” piedāvājumu.

1.semestrī

  • Filmu seansi “Kino visiem un visur Latvijā”
  • Filma “Tēvs Nakts”
  • Latgales Vēstniecība “GORS”, animācijas filma “Jēkabs, Mimi un runājošie suņi”
  • Ekskursija kinoteātrī “Splendid Palace”, filma “Mana brīvība”
  • Teātra izrāde “Dauka. Labie jautājumi”
  • Muzejpedagoģiska nodarbība “Gaisma pašu rokām” (Krustpils pils)
  • Muzejpedagoģiska nodarbība “Stāsti muzejā “(Motormuzejs)
  • Gleznu izstāde galerijā “MANS’S”
  • Izglītojoša nodarbība “Ventspils stikla pūtēji laiku lokos”
  • Nodarbības virtuālajā realitātē – mākslas, mūzikas, dabaszinību pasaule
  • K. Skalbes memoriālais muzejs “Saulrieti”, muzejpedagoģiska nodarbība ,,Izlaušanās cauri gadsimtiem”
  • Nodarbība “Kara pieredze bunkurā – izdzīvošanas stratēģija”

2.semestrī

  • Dokumentālā filma un saruna “Ceļā uz Dziesmu svētkiem”
  • Dokumentālā filma “Māksla nepadoties”, diskusija par filmēšanas norisi
  • Muzikāli izzinoša koncertprogramma “Ceļojums skaņu pasaulē”
  • Izzinoša nodarbība “Lielā ģilde – Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra mājvieta”
  • “Izzini Latvijas Nacionālo operu”
  • Ērika Vilsona monoizrāde “Mana Magadana”
  • Nodarbība keramikas darbnīcā “Māla stāsti: no idejas līdz mākslas darbam”
  • Muzejpedagoģiskā nodarbība “Mākslas detektīvs”
  • Muzejpedagoģiskā nodarbība “Jēkabpils cukurfabrikas stāsts”
  • Muzejpedagoģiskā nodarbība “Gadskārtu svētki “Sēļu sētā””
  • Muzejpedagoģiskā nodarbība “Ritekļu vēsture Latvijā 1858.–1940. gadā”
  • Radoša nodarbība “Iepazīsti un uzbūvē tvaika lokomotīvi”
  • Orientēšanās spēle “Tūkstošgades stāsts”
  • Krustpils pils ekspozīcijas iepazīšana gida vadībā
  • Pils ekspozīcijas apskate “Iepazīsti Siguldas Jauno pili!”

Programmas koordinatore skolā Ingūna Ūbele

Ar “ Latvijas skolas somu” uz Lielo ģildi Vecrīgā

Saulainā pavasara 15. maija diena atmiņās paliks 7.a un 7.b kl. skolēniem un audzinātājiem. Mācību braucienā programmas “ Latvijas skolas soma” ietvaros tikām aicināti iepriekš pieteiktajā izzinošā nodarbībā Vecrīgā, lai iepazītu viduslaiku celtni – Lielās ģildes namu, kas celts laikā, kad Rīga bija Hanzas savienības pilsēta un tās dižciltīgie tirgoņi ēkā pulcējās. Mūsdienās tajā mājo Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris (LNSO).

Nodarbībā skolēni izzināja vienu no Vecrīgas ievērojamākajiem namiem, Lielo ģildi, kurā pieturas punkti ir Līgavas kambaris, Minsteres zāle, Baltā un Lielā zāle, bija iespēja aplūkot vēsturiskās vitrāžas, ielūkoties koncertzāles aizskatuvē , uzkāpt uz skatuves neizdevās, jo tobrīd notika koncerta mēģinājums. Domāju, ka ieguvums bija lielāks- sēdēt skatītāju rindās un vērot notiekošo. Visi bijām pārsteigti par dzirdēto un redzēto.

Iepriekš vienojoties, nodarbības noslēgumā tikai mums mākslinieki citā zālē sniedza nelielu LNSO mūziķu kameransambļa koncertu čellam, vijolei un klavierēm. Skolēni pārdomu darbā rakstīja, ka “šie skaņdarbi ļāva izdzīvot notikumus – kā fantāzijā”.

Skolēnu atgriezeniskā saite par piedzīvoto pasākumā.

1) Mums parādīja telpas un pastāstīja, kas tur notika agrāk- noderēs vēstures stundās;

2) Uzzinājām, kā radās Lielā ģilde, kādi eksponāti aplūkojami, atmiņā paliks stāsts par ornamentiem un sajūtu gleznām, vērojot skulptūras;

3) Mani pozitīvi pārsteidza dzīvās simfoniskās mūzikas priekšnesums tikai MUMS ar vijoli, čellu un klavierēm;

4) Pārsteidza iespēja ielūkoties LNSO mēģinājumā, kuru vadīja angļu valodā, un telpas iekārtojums;

5) Visu skolēnu atgriezeniskajās saitēs (pārdomu darbs) – ļoti patika, tagad zinu, kas notiek Lielajā ģildē, labi, ka paspējām apmeklēt, jo ēkā notiks atjaunošanas darbi.

Mājupceļā apmeklējām izklaides parku “Avārijas brigāde”, jo tā ir vieta, kur pavadīt aizraujošu dienu visiem draudzīgi kopā.

7.a un 7.b kl. vārdā skolotāja Inita Beinaroviča

Ar “Latvijas skolas somu” uz Motormuzeju.

Jaukā 3.novembra piektdienā 9.b klase ar vilcienu devās uz Rīgu, lai apmeklētu Rīgas Motormuzeju un piedalītos muzejpedagoģiskā nodarbībā “Stāsti muzejā” par muzeja funkcijām, par paša muzeja vēsturi. Nodarbības otrajā daļā komandās pildījām interaktīvus uzdevumus, tādā veidā vairāk izzinot muzeja galvenos eksponātus – senas automašīnas.

“Ļoti patika Rīgas Motormuzejs! Bija azarts pildīt uzdevumus un ļoti patika apskatīt senas mašīnas. Nenožēloju, ka atbraucu uz šejieni ar klasi ekskursijā.”/ Ksenija

“Man ļoti patika gides stāstījums, bija interesanti.” / Diāna M.

“Man patika muzeja ekspozīcija un tās daudzveidība.” / Markuss K.

Sakām paldies programmai “Latvijas skolas soma” par iespēju apmeklēt Rīgas Motormuzeju un noteikti iesakām arī citiem uz turieni doties!

9.b klase un audzinātāja Agnese Ozoliņa

3. klases ar “Latvijas skolas somu” uz GORU

20. oktobrī, pēdējā mācību dienā pirms rudens brīvdienām, 3.a un 3.b klases skolēni projekta “Latvijas skolas soma” ietvaros devās mācību ekskursijā uz Rēzekni. Tur zinošu gidu pavadībā iepazina Latgales vēstniecību “GORS”. Lūkoja animācijas filmu un izbaudīja zelta rudeni Latgalē.

Skolēniem bija iespēja iepazīt koncertzāles ēku kā arhitektūras un dizaina vērtību, kas paplašina redzes loku un pilnveido prasmi vizuālajā mākslā runāt par krāsām kā ēkas atpazīstamības zīmēm. Dizainā un tehnoloģijās mācību tēmas sasaistījās ar gides stāstījumu un bija iespēja piedalīsies dažādos atjautības uzdevumos, kas saistīti ar vērīgumu, iztēli. Animācijas filmas noskatīšanās radīja priekšstatu par animatoru darbu, un tas deva ierosmi latviešu valodas stundās iepazīties ar grāmatu, pēc kuras sižeta filma veidota.

Skolēnu atgriezeniskā saite.

Enija: Latgales vēstniecība “Gors” latviski nozīmē “gars”. Tur dzīvo kultūra.”

Jānis: “Ļoti patika, ka ēkā ir dominējošas tikai 4 krāsas. To izstāstīja gide un viņas vārdi piepildījās. Pelēka, oranža, sarkana, balta.”

Renāte: “Pirmo reizi dzirdēju stāstu par orķestra bedri. Tā ir piecus metrus dziļa.”

Valters: “Es mācos mūzikas skolā un patika, ka kāpnēm ir doti nošu nosaukumi. Tā vieglāk darbiniekiem sazināties savā starpā, nosaucot kāpnes ar nošu nosaukumiem.”

Melānija: “Mēs bijām telpā un tur mums pastāstīja, ka gan aizkari, gan sienas ir īpaši veidotas, lai būtu laba skaņa. Mēs dziedājām “Bēdu manu lielu bēdu” un tā tiešām skanēja izcili. Tur bija plānota skaņu ierakstu studija”.

Enija: “Vai tas var būt, ka lielajā zālē ir vieta skatītājiem 1001? Neticami, Žēl, ka nebija laika izskaitīt!”

Gvido Rihards: “Mēs bijām tādā kā baleta zālē. Kur bija milzīgi spoguļi. Tikai tajos skatoties var iemācīties pareizas kustības!”

Artjoms: “Man patika, ka lielajā zālē bija iespēja redzēt, kā tiek likti instrumenti vakara koncertam. Kā arhitekti var uzzīmēt tik lielu ēku un visu saplānot, to man grūti saprast.”

Mia: “Man ļoti patika skatīties filmu. Tur bija interesanti un aizraujoši notikumi”.

Lelde: “Man ieinteresēja, kā rodas animācija. Gide prata ļoti interesanti pastāstīt par filmu, ko lūkosim”.

Severīns: “Grimētavā mums ļāva ielūkoties un sapratu, ka pirms koncerta tur notiek ne tikai pucēšanās, bet arī pēc koncerta māksliniekiem ir iespēja pat nomazgāties dušā.”

Matīss: “Skatoties filmu patika, ka esam kopā ar otru klasi un varam baudīt kopā būšanu. Ikdienā katrai klasei ir savs stundu saraksts un reti satiekamies. Pēc tam varējām pārrunāt redzēto un dzirdēto.”

Klases audzinātājas Vija Rozentāle un Mārīte Viļuma